1 Eylül 2008 Pazartesi

Coca Cola Ramazan Reklamı

Bilindiği gibi ramazan ayı özellikle gıda sektörü için tabiri caizse reklamın dibine vurulması gereken ay demek oluyor. Her sene üzerinde titizlikle durarak ramazana özel reklamlar hazırlatan bir çok firma var. Bunlardan birisi de coca cola. Tv kanallarında dönmeye başlamış bir reklam olmasına rağmen internet bırakın link verecek bir videosunu bulmayı, anımsatsın diye bir kare fotoğrafını bile bulamadım maalesef.
Zannediyorum reklamı henüz syredememe şerefine nail olmuş bir zatı muhterem de yoktur zaten. Reklam malum; coca cola kamyonu, iftar zamanına yakın bir saat, insanların iftarlarını coca cola ile açmalarının gereğine inanmış gençler ve nihayet coca cola ile iftar açan şahıslardan oluşuyor özetle. Burada coca colaya yüklenmiş bir anlam var aslında. Reklamcı diyor ki "aslında bu cola senin islami geleneklere göre orucunu açmaya alıştığın gıda maddeleri kadar (bir çımdık tuz, bir yudum su, bir adet hurma veya zeytin vb...) kadar kutsal bir nimettir. Bunu zaten açık açık söylese ancak bu kadar gözümüze sokar herhalde. Bu abartılmış kutsallaştırma zaten daha ilk seyrettiğimde beni reklamdan soğuttu. Ancak tabiiki de "daha bizim için ne gibi güzellikler sumuş olabilirler (!!)" diye durmadan her kanalda reklam kuşaklarını bekleyerek reklamı seyretmeye devam ettim. Çok geçmeden fevkalade bir durumla daha karşılaştım ki zaten onda sora bu reklamı irdelemeyi bırakmaya karar verdim; (Zira malum ölüyü kurcalamamak lazım.) Gençler kendilerine misyon edindikleri işi yapıp colaları dağıtıyor buraya kadar haydi neyse dedik geçtik. Sonra herkes heyecanlı bir şekilde iftar saatini bekliyor ya; ben reklamı defalarca seyredişim esnasında tam da o kısmında ezan sesi duymayı beklediğimi farkediyorum. Ama ne oluyor? Güneş ufukta kayboluyor ve herkes neşeli bir şekilde Cola'dan birer yudum alıp iftarını açıyor. Ne bir ezan sesi ne de bir tek islami motif, simge vs... Sonra da kendimizi adeta Pekin 2008 'in veda gecesinde hissetmemize neden olan yanarlı dönerli hadiseler, hoplayan zıplayan insanlar falan...

Hulâsa; bir firma kaynağını tamamen İslamiyetten alan bir konu ile alakalı (iftar) bir reklam filmi yapıyor. Ancak bu reklam filminin içine islamiyetle alakalı tek bir sembol koymamayı başarabiliyor. Bu nasıl bir kasıt neticesinde ortaya çıkan bir neticedir gerçekten merak ediyorum. Bu yazıyı kaç kişi okuycak yada yorumlayacak bimiyorum ama ben burada bir kasıt arayıp aramamak gerektiğini tamamen bu yazıyı okuyacak ve yorumlayacak olanların insafına bırakıyorum...

Hiç yorum yok: